Kdo si hraje, nezlobí. Kdo hraje na drumben, mění svůj život.

Závěrečná zpráva městského grantu

Projekt se konal v průběhu měsíce května a června roku 2021. Bohužel nemohl být naplněn zcela z důvodu epidemiologické situace spojené s Covid-19. 

V rámci projektu bylo zaplaceno 10 lekcí na drumbeny s odborným lektorem, zakoupeny drumbeny pro mateřskou školu, digitální piano na podporu rozvíjení hudebních dovedností spojených s drumbeny, barvy, štětce a šablony na namalování drumbenů.

V rámci lekcí se děti seznámily s víceúčelovou didaktickou pomůckou drumben. Lekce vždy obsahovala několik částí, a to rozcvičku, bubnování, rytmickou část a pohybovou nebo výtvarnou aktivitu. Děti si postupně budovaly vztah s tímto nástrojem a vždy se těšily na další lekci. Během prvních lekcí při rytmických částech dětem ještě moc nešlo bubnovat v určitém rytmu či správně opakovat, co slyšely. Jak lekce navazovaly, zlepšovaly se a na konci už dokázaly zopakovat jednoduchý rytmus a hrát podle někoho. V rámci lekcí v rytmické části jsme se učili písničky, které děti doprovodily hrou na drumben či na nástroje z orffova instrumentáře a paní učitelky hrou na piáno. To vše nám pomohlo k rozvíjení rytmických a hudebních dovedností. Dětem se taky moc líbily hry s drumbeny: například házení míčků do drumbenů podle barev, hledání předmětů v drumbenech, stavění je na sebe podle zadání, přemisťování se po nich z bodu A do bodu B různými způsoby (přecházením, válením se po drumbenech apod.). Děti si také zkusily zahrát obdobu hry Goblící, jedlíci (piškvorky trochu jinak), kdy rozvíjely své logické myšlení. Děti si i namalovaly naše drumbeny a nazdobily si je různými technikami (malovali štětcem, houbičkou, ale také foukacími fixy přímo i přes šablony). Bohužel jsme nemohli uspořádat lekci společně s rodiči, ale v dalším školním roce se určitě budeme snažit uskutečnit společné setkání.

Jedno setkání bylo celá zaměřeno na letní olympijské hry (v té době aktuální téma). Lekci jsme zahájili přenášením olympijského ohně na drumbenu, průvodem národů a pokračovali jsme slavnostním zahájením za zvuků olympijské hymny spojené s bubnováním na drumbeny. Dále jsme pokračovali pohybovými hrami s drumbeny – např. štafetový běh s překážkami v podobě drumbenů, hod daleký do drumbenu, slalomová jízda na kole mezi drumbeny apod. Na závěr jsme si pomocí drumbenů vytvořili olympijskou vlajku (děti nabarvily spodní hranu drumbenu příslušnou barvu a pak je postupně obtiskly na papír).

Cíle projektu, i přes epidemiologickou situaci, byly naplněny a díky tomuto projektu bylo u dětí rozvinuto hudební, rytmické i estetické cítění, hrubá a jemná motorika a byly upevněny klíčové kompetence, které jsou součástí školního vzdělávacího programu v naší mateřské škole. 

Pro účely mateřské školy a případné její prezentace jsem vytvořila i video z lekcí drumbenů, které je možno shlédnout na této adrese: https://uloz.to/tam/e4bb99f1-2c47-406e-9cf5-396cb1ab4dc7

Tímto bych chtěla poděkovat za poskytnutí financí k mému projektu, díky kterým jsme jej mohli realizovat: pozvat do mateřské školy odborného lektora i pořídit vlastní drumbeny a další pomůcky, které nám budou pomáhat i v dalších letech při vzdělávání dětí v mateřské škole.

Vypracovala: Bc. Simona Švagerová